Tuesday, February 18, 2014
comunicarea si sist. informational
Capitolul 4 Comunicarea și sistemul informațional al managementului
COMUNICAREA ȘI SISTEMUL INFORMAȚIONAL AL MANAGEMENTULUI
Comunicarea managerială
Conceptul de sistem informațional
Elementele sistemului informațional
Funcțiile sistemului informațional
Măsurarea cantității de informație
1. Comunicarea managerială
Comunicarea - procesul prin care sunt transmise date, informaţii, mesaje, stări, simboluri, atitudini, semnale, imagini, etc, de la emiţător (o persoană sau un grup) la receptor (o persoană sau un grup)
1. Comunicarea managerială SCHEMA PROCESULUI DE COMUNICARE
1. Comunicarea managerială
În Y (centralizată)
1. Comunicarea managerială SCHEMA PROCESULUI DE COMUNICARE
1. Comunicarea managerială SCHEMA PROCESULUI DE COMUNICARE
1. Comunicarea managerială TIPOLOGIA COMUNICĂRII
După gradul de oficializare
Comunicare formală – urmează liniile formale ale structurii de autoritate și se desfășoară conform actelor normative sau procedurilor scrise din organizație.
Comunicare informală – apare spontan și cuprinde informații cu caracter personal sau general.
1. Comunicarea managerială TIPOLOGIA COMUNICĂRII
În funcție de direcția în care circulă informația
Comunicare ascendentă – informația circulă de la bază spre vârful organizației - apare fenomenul de dezinformare intenționată
Comunicare descendentă – informația circulă de la vârful organizației spre bază.
Comunicarea orizontală – asigură circulația informațiilor între departamente sau unități funcționale ale organizației
1. Comunicarea managerială TIPOLOGIA COMUNICĂRII
În funcție de modul de transmitere a informațiilor:
Comunicare scrisă – note interne, rapoarte, decizii, planuri, scrisori etc.
Comunicare orală (interpersonală) –desfășurată față în față sau la telefon.
Comunicare audiovizuală – agreată de receptor, ușor de urmărit și de reținut, ușor de multiplicat și de conservat.
Comunicare nonverbală – însoțește atât comunicarea scrisă cât și pe cea interpersonală.
90% din informații se transmit pe cale nonverbală.
1. Comunicarea managerială
Funcțiile comunicării:
De informare
De transmitere a deciziilor
De influențare a receptorului
De instruire
De creare de imagine
De motivare a angajaților
De promovare a culturii organizaționale
1. Comunicarea managerială
Reguli pentru o comunicarea eficientă:
Precizaţi în primul rând ceea ce vreți să comunicați
Nu vorbiți sub impulsul momentului sau sub influența unei emoții puternice
Creați o atmosferă favorabilă comunicării
Evitați „zgomotul” din mediul comunicării
Nu faceți nimic în timp ce partenerul dvs. vorbește
Ascultați activ
1. Comunicarea managerială
Ascultați cu atenție. Nu apreciați chiar de la început că ceea ce spune interlocutorul este greșit sau neinteresant
Nu arătați prin limbaj nonverbal că vă plictisiți. Când este oportun puneți întrebări
Realizați feedback pentru a vă asigura că mesajul a fost înțeles
Considerați fiecare comunicare ca un eveniment deosebit și reacţionați ca un partener de dialog interesat de problemă
1. Comunicarea managerială
Bariere în calea unei comunicări eficiente între șef și subordonat:
Diferențe de personalitate și de percepție
Reacțiile emoționale
Tendința de a evalua
Idei preconcepute
Solicitări conflictuale ale rolului (exemplu)
Efectul de filtrare (tendința de a evita comunicarea știrilor proaste)
Timpul
Diferențele dintre sexe
Structura organizatorică
1. Comunicarea managerială
Exemplu
Mesajul unui manager al Departamentului de Vânzări către un tânăr agent comercial:
”Îmi face plăcere să te felicit pentru obținerea titlului de Agentul lunii martie. Poți fi foarte mândru de această realizare. Aștept cu nerăbdare creșterea contribuției tale la eforturile departamentului și sper că vei putea aduce și alți noi clienți companiei noastre”
2. Conceptul de sistem informațional
Definire:
Sistemul informațional = ansamblul de metode, procedee, tehnici și mijloace prin care se asigură înregistrarea, transmiterea, circulația, prelucrarea, valorificarea și stocarea informațiilor menite să ajute la planificarea și îndeplinirea obiectivelor organizației.
Sistemul informațional al managementului (SIM) - toate activitățile legate de procurarea datelor și obținerea informațiilor necesare managementului.
2. Conceptul de sistem informațional
Sistemul informatic = predomină prelucrarea automată a datelor
Sarcina fundamentală a Sistemului informațional - asigurarea conducerii la momentul optim cu:
informaţia posibilă și necesară pentru fundamentarea deciziei
Informația necesară pentru conducerea și reglarea modului de îndeplinire a deciziei
2. Conceptul de sistem informațional
Clasificarea sistemelor informaționale
În funcție de modul de prelucrare a datelor:
sisteme informatice (calculatoare)
sisteme de prelucrare mecanografică (prelucrările mecanizate și reprezentările grafice)
sistemele manuale;
sisteme de prelucrare mixtă
2. Conceptul de sistem informațional
Din punct de vedere al gradului de formalizare:
sisteme informaționale formale:
au la bază proceduri standard de operare, reguli predefinite;
rămân mult timp neschimbate;
modificarea acestora se realizează cu dificultate, cu greutate;
sisteme informaționale neformale:
nu au la bază reguli predefinite;
se bazează pe acorduri implicate;
sunt influențate de ansamblul valorilor, convingerilor, regulilor de comportament, acceptate de membrii organizației.
3. Elementele sistemului informațional
Datele (materiile prime ale informației)
Informațiile (date organizate, sistematizate, interpretate, prelucrate)
Cunoștințele (informații utile)
Informația economică – resursă de producție
Cerințe:
Oportunitate, promptitudine
Claritate
Realism, fidelitate, actualitate
Complexitate, flexibilitate, adaptabilitate
Accesibilitate
VEZI CURS P.155-177
4. Funcțiile sistemului informațional
Funcția decizională
Funcția operaţională
Funcția de documentare
O altă viziune susţine existenţa a 4 funcţii ale SIM
Funcția de înregistrare
Funcția de memorare
Funcția de prelucrare
Funcția de comunicare
4. Funcțiile sistemului informațional
Deficiențele SIM
volumul informației diferă pe nivelurile ierarhice
managerii situați pe nivelele ierarhice superioare au nevoie în primul rând de informații sintetice
SUPRAINFORMAREA (Redundanța, Supraîncărcarea canalelor de comunicare)
SUBINFORMAREA sau DEZINFORMAREA (distorsiunea, filtrajul, scurtcircuitarea)
5. Măsurarea cantității de informație
Măsurarea cantităţii de informaţie conţinută într-un mesaj, având în vedere că aceasta anulează incertitudinea - Entropia lui Shannon – cantitatea de nedeterminare
Pi = probabilităţile de realizare a diferitelor evenimente.
5. Măsurarea cantității de informație
Energia informațională (Octav Onicescu) – gradul de determinare
Pentru evenimentul sigur: H = 0, E = 1
5. Măsurarea cantității de informație
Redundanța (r) – măsoară excedentul de informație
r = 1 când H = 0 şi E = 1;
r = 0 când H = 1 = Hmax şi E = 0
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment