Tuesday, February 18, 2014
scoli
MANAGEMENT
“Studiază întâi ştiinţa şi continuă apoi cu practica născută din acea ştiinţă.
Ştiinţa este căpitanul iar practica soldaţii.”
Leonardo da Vinci
Capitolul 1 Conceptul de management, şcoli şi doctrine
Principalele probleme abordate
noţiunea de management
şcoli şi curente în domeniul managementului
Etimologie
Latinescul manus= mână, manevrare, manipulare
Italienescul manegio=prelucrare cu mâna
Franţuzescul manège limba română “loc unde sunt crescuţi caii”
To manage = a conduce, a administra
MANAGEMENTUL ARTĂ SAU ŞTIINŢĂ
Ştiinţă:
1.Calităţi personale+mijloace ştiinţifice
2.Analiza proceselor, identificarea principiilor şi legităţilor
3.Corelarea experienţei cu cercetarea
4.Orientarea prioritară pe termen lung
5.Informaţie completă şi complexă
6.Orientarea spre acţiune, creativitate şi adaptabilitate
MANAGEMENTUL ARTĂ SAU ŞTIINŢĂ
“A reaminti oamenilor cugetările celor din vechime, înseamnă a-i îndruma spre virtute”.
Ch. Montesquieu
Şcoli şi doctrine în management
Şcoala clasică
Şcoala relaţiilor umane
Şcoala sistemelor sociale
Şcoala cantitativă
Şcoala clasică
Curente:
1. Managementul ştiinţific (F. Taylor)
2. Managementul administrativ
(H. Fayol)
3. Managementul birocratic
(M. Weber)
Managementul ştiinţific
Reprezentanţi:
1. F. Taylor
2. Frank şi Lillian Gilbreth
3. Harrington Emerson
Taylor- Principles of scientific management
Frank şi Lillian Gilbreth
Intemeietorii managementului ştiinţific
Domenii de cercetare:
Studiul timpului de muncă
Studiul motivaţiei
Studiul metodelor de muncă
Cercetări operaţionale
Inginerie industrială
Frank şi Lillian Gilbreth
Contribuţii
Demonstrează importanţa recompenselor în obţinerea performanţei
Iniţiază studii privind obiectivele şi posturile de muncă
Demonstrează importanţa selectării şi instruirii personalului
Frank şi Lillian Gilbreth
Limite
Nu au luat în considerare contextul social al muncii
Nu au acordat importanţă diferenţelor profesionale între indivizi, considerând muncitorii egali, ignorând ideile şi sugestiile lor
Harrington Emerson
Contribuţia sa are un pronunţat caracter aplicativ
Utilizarea raţională a resurselor, normarea, disciplina
Managementul administrativ
Reprezentant de seamă
H. Fayol- abordează întreprinderea în ansamblul său
Principiile managementului
Diviziunea muncii, autoritatea, unitatea de comandă, unitatea de direcţie
Managementul administrativ
1916 Administration Industrielle et Generale
Funcţiile întreprinderii – importanţa lor diferită
Managementul birocratic
Reprezentant de seamă MAX WEBER
“The Theory of Social and Economic Organizations”
- Prezintă 8 elemente ale organizării birocratice
Şcoala relaţiilor umane
Reprezentanţi:
Elton Mayo, Mary Parker Follett, Abraham Maslow, Frederick Herzberg, Douglas McGregor, Kurt Lewin, William Ouchi s.a.
Şcoala relaţiilor umane
Elton Mayo- experimentele de la Hawthorne-studiul comportamentului uman
-factorii de relaţii umane influentează eficienţa şi performanţele muncitorilor
Şcoala relaţiilor umane
Mary Parker Follett
-importanţa abordării echipei de muncă
-studiaza performanţele individuale şi ale grupurilor de muncă-managementul poate stimula echipa de muncă
-armonizarea şi coordonarea grupurilor de muncă
Abordare umanistă-principiile manage mentului japonez
Şcoala relaţiilor umane
Abraham Maslow
Motivaţie si personalitate-ierarhia nevoilor
Şcoala relaţiilor umane
Frederick Herzberg
Motivaţia muncii
Factorii care influenţează motivaţia:
a. factori igienici
b. factori motivatori
Teoria motivaţională – timp flexibil şi automat pentru gustări
Şcoala relaţiilor umane
Douglas McGregor- 2 seturi de teze relative la natura comportamentului uman
Teoria X-pune accentul pe control-3 teze
Teoria Y-pune accentul pe autocontrol-6 teze
Şcoala relaţiilor umane
William Ouchi-Teoria Z- realizarea consensului prin compromisul între manageri şi executanţi- 5 teze
Şcoala sistemelor sociale
Apar elemente din alte ştiinţe
Reprezentanţi: Herbert Simon, Peter Druker, Thomas Peters, Robert Waterman, Henry Mintzberg, Kenichi Ohmae, Robert Mathis
H. Simon-decizii programate (repetitive), decizii neprogramate
Şcoala sistemelor sociale
P.F. Druker – managementul funcţia esenţială a timpurilor noastre
The Practice of Management – Managementul prin obiective.
- Responsabilităţile sociale ale managerilor
Şcoala sistemelor sociale
T. Peters şi R. Waterman
În căutarea excelenţei
T. Peters şi Nancy Austin “O pasiune pentru excelenţă” – 8 caracteristici comune ale managementului celor 43 firme de elită
Orientarea spre acţiune
Apropierea de consumator
Autonomia şi consolidarea culturii firmei
Şcoala sistemelor sociale
Motivarea angajaţilor
Coordonarea şi orientarea firmei
Stabilirea clară a atitudinii în afaceri
Forme simple de organizare
Dependenţa şi independenţa simultană a proprietarilor
Şcoala sistemelor sociale
H. Mintzberg – puterea ca factor complementar
R. L. Mathis – managementul resurselor umane
Şcoala cantitativă
Reprezentanţi
A. Kaufman
J. Starr
Utilizează metode matematice şi statistice pentru adoptarea deciziilor
Cercetarea operaţională
Managementul operaţional
Sisteme informaţionale pentru management
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment