Tuesday, February 18, 2014

scoli

MANAGEMENT “Studiază întâi ştiinţa şi continuă apoi cu practica născută din acea ştiinţă. Ştiinţa este căpitanul iar practica soldaţii.” Leonardo da Vinci Capitolul 1 Conceptul de management, şcoli şi doctrine Principalele probleme abordate noţiunea de management şcoli şi curente în domeniul managementului Etimologie Latinescul manus= mână, manevrare, manipulare Italienescul manegio=prelucrare cu mâna Franţuzescul manège  limba română “loc unde sunt crescuţi caii” To manage = a conduce, a administra MANAGEMENTUL ARTĂ SAU ŞTIINŢĂ Ştiinţă: 1.Calităţi personale+mijloace ştiinţifice 2.Analiza proceselor, identificarea principiilor şi legităţilor 3.Corelarea experienţei cu cercetarea 4.Orientarea prioritară pe termen lung 5.Informaţie completă şi complexă 6.Orientarea spre acţiune, creativitate şi adaptabilitate MANAGEMENTUL ARTĂ SAU ŞTIINŢĂ “A reaminti oamenilor cugetările celor din vechime, înseamnă a-i îndruma spre virtute”. Ch. Montesquieu Şcoli şi doctrine în management Şcoala clasică Şcoala relaţiilor umane Şcoala sistemelor sociale Şcoala cantitativă Şcoala clasică Curente: 1. Managementul ştiinţific (F. Taylor) 2. Managementul administrativ (H. Fayol) 3. Managementul birocratic (M. Weber) Managementul ştiinţific Reprezentanţi: 1. F. Taylor 2. Frank şi Lillian Gilbreth 3. Harrington Emerson Taylor- Principles of scientific management Frank şi Lillian Gilbreth Intemeietorii managementului ştiinţific Domenii de cercetare: Studiul timpului de muncă Studiul motivaţiei Studiul metodelor de muncă Cercetări operaţionale Inginerie industrială Frank şi Lillian Gilbreth Contribuţii Demonstrează importanţa recompenselor în obţinerea performanţei Iniţiază studii privind obiectivele şi posturile de muncă Demonstrează importanţa selectării şi instruirii personalului Frank şi Lillian Gilbreth Limite Nu au luat în considerare contextul social al muncii Nu au acordat importanţă diferenţelor profesionale între indivizi, considerând muncitorii egali, ignorând ideile şi sugestiile lor Harrington Emerson Contribuţia sa are un pronunţat caracter aplicativ Utilizarea raţională a resurselor, normarea, disciplina Managementul administrativ Reprezentant de seamă H. Fayol- abordează întreprinderea în ansamblul său Principiile managementului Diviziunea muncii, autoritatea, unitatea de comandă, unitatea de direcţie Managementul administrativ 1916 Administration Industrielle et Generale Funcţiile întreprinderii – importanţa lor diferită Managementul birocratic Reprezentant de seamă MAX WEBER “The Theory of Social and Economic Organizations” - Prezintă 8 elemente ale organizării birocratice Şcoala relaţiilor umane Reprezentanţi: Elton Mayo, Mary Parker Follett, Abraham Maslow, Frederick Herzberg, Douglas McGregor, Kurt Lewin, William Ouchi s.a. Şcoala relaţiilor umane Elton Mayo- experimentele de la Hawthorne-studiul comportamentului uman -factorii de relaţii umane influentează eficienţa şi performanţele muncitorilor Şcoala relaţiilor umane Mary Parker Follett -importanţa abordării echipei de muncă -studiaza performanţele individuale şi ale grupurilor de muncă-managementul poate stimula echipa de muncă -armonizarea şi coordonarea grupurilor de muncă Abordare umanistă-principiile manage mentului japonez Şcoala relaţiilor umane Abraham Maslow Motivaţie si personalitate-ierarhia nevoilor Şcoala relaţiilor umane Frederick Herzberg Motivaţia muncii Factorii care influenţează motivaţia: a. factori igienici b. factori motivatori Teoria motivaţională – timp flexibil şi automat pentru gustări Şcoala relaţiilor umane Douglas McGregor- 2 seturi de teze relative la natura comportamentului uman Teoria X-pune accentul pe control-3 teze Teoria Y-pune accentul pe autocontrol-6 teze Şcoala relaţiilor umane William Ouchi-Teoria Z- realizarea consensului prin compromisul între manageri şi executanţi- 5 teze Şcoala sistemelor sociale Apar elemente din alte ştiinţe Reprezentanţi: Herbert Simon, Peter Druker, Thomas Peters, Robert Waterman, Henry Mintzberg, Kenichi Ohmae, Robert Mathis H. Simon-decizii programate (repetitive), decizii neprogramate Şcoala sistemelor sociale P.F. Druker – managementul funcţia esenţială a timpurilor noastre The Practice of Management – Managementul prin obiective. - Responsabilităţile sociale ale managerilor Şcoala sistemelor sociale T. Peters şi R. Waterman În căutarea excelenţei T. Peters şi Nancy Austin “O pasiune pentru excelenţă” – 8 caracteristici comune ale managementului celor 43 firme de elită Orientarea spre acţiune Apropierea de consumator Autonomia şi consolidarea culturii firmei Şcoala sistemelor sociale Motivarea angajaţilor Coordonarea şi orientarea firmei Stabilirea clară a atitudinii în afaceri Forme simple de organizare Dependenţa şi independenţa simultană a proprietarilor Şcoala sistemelor sociale H. Mintzberg – puterea ca factor complementar R. L. Mathis – managementul resurselor umane Şcoala cantitativă Reprezentanţi A. Kaufman J. Starr Utilizează metode matematice şi statistice pentru adoptarea deciziilor Cercetarea operaţională Managementul operaţional Sisteme informaţionale pentru management

No comments:

Post a Comment