Tuesday, February 18, 2014

conducatorul si echipa

CONDUCĂTORUL ŞI ECHIPA MANAGERIALĂ “Mă las călăuzit de speranţa unui sfânt: În lucrurile cruciale – unitate În cele importante – diversitate În toate celelalte – generozitate.” G. BUSH CONDUCĂTORUL ŞI ECHIPA MANAGERIALĂ Potenţialul uman din organizaţiile contemporane Factorii mediului organizaţional Trăsăturile şi definirea statutului de manager Stiluri de muncă şi tipuri de conducători 1. Potenţialul uman din organizaţiile contemporane Toate funcţiile conducerii se realizează prin oameni, succesul sau eşecul activităţii de conducere depinzând de însuşirea artei de a munci cu oamenii. Resursele umane se vor constitui într-un centru de interes pentru orice firmă competitivă, iar problemele privind formarea profesională, calificarea, recalificarea, planificarea, vor constitui direcţii de cercetare şi de dezvoltare a întreprinderii viitorului. Studiul procesului de conducere contribuie la cunoaşterea comportamentului uman, a colectivelor de oameni, a relaţiilor interumane, precum şi la utilizarea metodelor şi tehnicilor de influenţare a acestora. 1. Potenţialul uman din organizaţiile contemporane Folosirea raţională a resurselor umane Lipsa unei motivaţii profunde duce la o scădere a posibilităţilor de utilizare a potenţialului de muncă al unui individ. În cadrul organizaţiilor, din punct de vedere al resurselor umane, există indivizi cu personalitate proprie, nevoi, comportament şi viziune specifice, adică individualităţi distincte, fapt ce face ca relaţiile interumane stabilite între ei să aibă o semnificaţie deosebită. 2. Factorii mediului organizaţional Relaţiile interumane Climatul în colectivele de muncă Relaţiile interumane - sunt acele raporturi care se stabilesc între persoanele ce ocupă diferite funcţii în cadrul unei firme, pe de o parte, şi între aceste persoane şi întreaga colectivitate, pe de altă parte. Relaţiile interumane se dezvoltă pe fondul relaţiilor de producţie; Relaţiile interumane Existenţa relaţiilor de producţie nu atrage după sine automat şi existenţa unor relaţii umane adecvate Sistemul relaţiilor interumane cuprinde: relaţiile stabilite între salariaţi sau grupuri sociale de la acelaşi nivel ierarhic; relaţii stabilite între conducători şi grupuri sociale subordonate sau între conducători şi subordonaţi. Relaţiile interumane Cerinţe ce trebuie aplicate în relaţiile conducătorilor cu colaboratorii şi subalternii: tratarea diferenţiată şi stabilirea sarcinilor pentru fiecare persoană sau compartiment asumarea responsabilităţilor pentru propriile insuccese; stimularea spiritului de colaborare, a consultării, introducerea unui climat de încredere reciprocă în conducere, acceptarea punctelor de vedere şi a sugestiilor colaboratorilor, recunoaşterea contribuţiei lor; Cerinţe - continuare cunoaşterea personalului, a preocupărilor şi aspiraţiilor lui prin legături directe, cât mai frecvente; respectarea personalităţii fiecărei persoane, a demnităţii sale; imparţialitatea; respectarea cuvântului dat; utilizarea competenţelor şi responsabilităţilor cu tact, comunicarea şi aplicarea sancţiunilor cu mult discernământ. Climatul în colectivele de muncă Climat favorabil Climat nefavorabil Cauzele conflictelor pot fi: cauze legate de personalitatea indivizilor, starea relaţiilor interpersonale, modul de funcţionare al firmei, Climatul în colectivele de muncă Grupul de muncă – permanent sau temporar – alcătuire. Microgrupuri neformale 3. Trăsăturile şi definirea statutului de manager Statutul = poziţia şi prestigiul pe care un individ le are în cadrul organizaţiei Determinări: Funcţională Ierarhică Personală sau informală Trăsăturile cadrelor de conducere Autoritate Inteligenţă Memorie Spirit de observaţie Capacitatea de concentrare Viziunea de perspectivă Flexibilitatea gândirii Vârsta Experienţa Cultura generală Dubla profesionalizare Trăsături etice 4. Stiluri de muncă şi tipuri de conducători Stilul de muncă = modul în care conducătorii exercită atribuţiile ce le revin, rolul pe care îl au în organizarea muncii, comportamentul lor, modul în care antrenează şi stimulează subalternii 4. Stiluri de muncă şi tipuri de conducători În raport cu autoritatea exercitată stilurile de conducere pot fi: Autoritar -propriu conducătorilor rigizi -adoptă decizii unipersonal -atmosferă de tensiune -reacţie de autoapărare a subordonaţilor -exagerarea funcţiei de control 4. Stiluri de muncă şi tipuri de conducători Democratic -cooperare cu subalternii -climat favorabil -participarea activă a colaboratorilor la realizarea obiectivelor 4. Stiluri de muncă şi tipuri de conducători Permisiv -evită orice intervenţie în organizarea şi conducerea subordonaţilor -angajare redusă faţă de îndeplinirea obiectivelor -moralul subalternilor este scăzut -conducătorul nu sprijină colectivul condus 4. Stiluri de muncă şi tipuri de conducători În funcţie de atitudinea faţă de responsabilitate: Stilul repulsiv -refuză efectuarea sarcinilor ce le revin -evită responsabilităţilor -adoptă rapid deciziile 4. Stiluri de muncă şi tipuri de conducători Stilul dominant -conducători dinamici, activi -generează climat de tensiune -îşi impun părerea în adoptarea deciziilor -tendinţa de a acţiona cu fermitate 4. Stiluri de muncă şi tipuri de conducători Stilul indiferent -lipsă de interes Stilul necesar echilibrat -eficient în anumite situaţii -indicat a fi folosit 4. Stiluri de muncă şi tipuri de conducători Abordarea bidimensionlă (Blake şi Mouton) bazată pe: - interesul pentru producţie (obiective şi rezultate); - interesul pentru oameni (pentru problemele lor sociale). Această abordare delimitează cu ajutorul unei grile cu 81 de pătrate cinci tipuri şi stiluri manageriale, în funcţie de două criterii importante ca în figura următoare: Abordarea bidimensională a lui Blake şi Mouton 1.1 - Interes minim pentru producţie şi oameni (managerul este total detaşat de astfel de probleme); 1.9 - Interes redus pentru producţie şi foarte mare pentru oameni, pentru relaţiile umane; 9.1 - Interes minim pentru oameni şi ridicat pentru producţie; 5.5 - stil echilibrat cu o atenţie de intensitate medie pentru oameni şi producţie; 9.9 - Managerul ideal care pune accent foarte mare atât pe rezolvarea problemelor colaboratorilor cât şi pe rezolvarea problemelor de producţie. Tipuri de conducători Conducătorul participativ -pregătire profesională şi de conducere; -conlucrează cu subordonaţii, -se impune prin cunoştinţe şi ataşament -crează un climat favorabil -practică delegarea de autoritate -nu se preocupă de evidenţierea persoanei sale -promovează un stil de muncă democratic. Tipuri de conducători Conducătorul autoritar -funcţia este un prilej de a se impune prin autoritatea conferită şi prin dominare, -utilizează pe scară redusă delegarea de autoritate şi consultarea subalternilor, -creză un climat de muncă nefavorabil, -promovează un stil de muncă autoritar inhibând iniţiativa şi creativitatea Tipuri de conducători Conducătorul participativ-autoritar -cel mai frecvent tip de conducător -consultă subalternii şi practică delegarea de atribuţii, cel mai adesea cu o nuanţă de autoritate. Tipuri de anticonducători conducătorul veşnic nemulţumit, certăreţ, care subapreciază munca depusă şi rezultatele obţinute de subalterni; conducătorulul arogant, care se crede atotştiutor şi inspiră frică subalternilor; conducătorul exploziv, care reacţionează violent la orice întrebare a subalternilor, iar aceştia îl evită pe cât posibil; conducătorul infidel, care nu se ataşează de nimeni şi de nimic şi pe care nu se poate conta. Leadership şi management Leadershipul - procesul prin care o persoană stabileşte un scop sau o direcţie pentru una sau mai multe persoane şi-i determină să acţioneze împreună, cu competenţă şi deplină dedicare în vederea realizării lor Spiritul de echipă Stiluri de leadeship Autocratic -supraveghere strictă a subordonaţilor de către şef, -fluxuri informaţionale direcţionate preponderent de sus în jos, -insuflarea de teamă subordonaţilor Birocratic -comunicarea se realizează preponderent în scris, -pune accent pe documente şi semnături -descurajează iniţiativa şi inovarea şi afectează negativ moralul angajaţilor; Stiluri de leadership “laissez-faire” -dă libertate de acţiune foarte mare subordonaţilor, -controlul e aproape nul -se foloseşte cu precădere în întreprinderi mici în faza de început şi în întreprinderile axate pe tehnici de vârf care utilizează specialişti de înaltă calificare pasionaţi de munca lor; Democratic -sociabilitate, flexibilitate, cooperare, -comunicaţiile bune ascendente, descendente şi orizontale, -spiritul de deschidere şi atmosfera prietenească

No comments:

Post a Comment