Tuesday, February 18, 2014

functiile managementului

FUNCŢIILE MANAGEMENTULUI “Ceea ce este perfect înţeles Se enunţă cu claritate” Nicolas Boileau FUNCŢIILE MANAGEMENTULUI 1.Formulate prima dată de H.Fayol 2.Eforturi de gândire şi acţiune raţională, specifice activităţii de conducere, care declanşează un ciclu logic de descifrare a evenimentelor viitoare CARACTERISTICI: Activităţile care alcătuiesc conţinutul funcţiilor managementului sunt specifice numai managerilor. Funcţiile se exercită fie la nivelul întregii firme, fie într-un domeniu anume, în funcţie de nivelul ierarhic la care se situează managerul. CARACTERISTICI GENERALE Funcţiile managementului se exercită în toate organizaţiile indiferent de profilul şi dimensiunile lor şi la toate nivelurile ierarhice. Diferă ca formă de manifestare şi conţinut Diferă de la un compartiment la altul Au o pondere diferită pe verticala piramidei ierarhice. Confirmă caracterul de ştiinţă şi artă prin modul de manifestare şi metodele folosite. PREVEDEREA Permite găsirea celor mai adecvate posibilităţi de acţiune în vederea realizării obiectivelor Prevederea-un ansamblu de eforturi de gândire şi acţiune ale conducerii cu scopul de a detecta cu anticipaţie problemele cu care se vor confruntă în viitor, de a pregăti soluţii, de a face posibilă corectarea acţiunii pe măsura realizării ei. PREVEDEREA Presupune: Stabilirea misiunii Stabilirea obiectivelor Stabilirea mijloacelor necesare Stabilirea strategiilor. Prevederea se materializează în prognoză. Noţiunea de plan Cuprinde activităţi de previziune şi de decizie. PREVEDEREA Etape în exercitarea funcţiei de prevedere: Stabilirea perspectivei Precizarea obiectivelor Elaborarea strategiilor Stabilirea programelor Stabilirea mijloacelor financiare Evaluarea hotărârilor adoptate ORGANIZAREA Stabilirea cadrului organizatoric care să permită desfăşurarea activităţii firmei în condiţii de eficienţă şi profitabilitate. Activităţi specifice: Informarea despre situaţia organizatorică existentă în organizaţie şi alte entităţi economice; Analiza critică a sistemului de organizare existent şi evidenţierea punctelor critice; Crearea sistemului îmbunătăţit în funcţie de disponibilităţi; ORGANIZAREA Pregătirea mijloacelor economice şi organizatorice; Aplicarea propriu-zisă a acţiunii de organizare. Realizarea acestei funcţii vizează definirea clară a tuturor elementelor care determină cadrul organizatoric ANTRENAREA Reuneşte activităţile conducerii îndreptate spre transmiterea şi transformarea deciziilor în acţiuni Comanda Comunicare. Fundamentul antrenării-motivarea Cerinţe: Prezenţa unui sistem de comunicaţii eficace Înţelegerea importanţei motivării în transmiterea deciziilor Utilizarea mecanismului de delegare a autorităţii Alegerea, pregătirea, perfecţionarea profesională şi promovarea personalului. COORDONAREA Necesitatea coordonării derivă din diversitatea activităţilor. Coordonarea= armonizarea şi sincronizarea activităţilor din cadrul organizaţiei şi a subdiviziunilor sale. Coordonare eficace=Comunicare adecvată Coordonarea:-bilaterală -multilaterală Depinde în mare măsură de natura umană. Capacitatea conducătorului de ai înţelege pe subordonaţi şi de a se face înţeles de aceştia. CONTROLUL Constă în: a) verificarea permanentă şi completă a modului în care se desfăşoară activităţile, comparativ cu standardele; b) sesizarea şi măsurarea abaterilor de la aceste standarde; c) precizarea cauzelor şi a măsurilor corective. Dreptul de control aparţine organelor de conducere CONTROLUL Cerinţe: Alegerea judicioasă a locurilor supuse controlului şi desfăşurarea acestuia direct la locul de acţiune; Obiectivul central al controlului-problemele de fond ale activităţii; Sistem informaţional care să permită vehicularea rapidă a informaţiilor; Adaptarea continuă a controlului; Asigurarea retroacţiunii controlului Forme moderne de control. CONTROLUL Trăsăturile controlului: Caracter preventiv General, permanent, complet şi aprofundat Executat de organe competente şi în drept Realizat cu tact şi măsură Eficient. Fazele controlului: Măsurarea realizărilor Compararea realizărilor cu obiectivele şi standardele Determinarea cauzelor care au determinat abaterile Efectuarea corecturilor

No comments:

Post a Comment